بسمه تعالي

 

گزارش مصور فعاليت هاي آزمايشگاه رايانه در سه ماهه‌ي اول سال تحصيلي 88ـ87

 

در راستاي تحقق اهداف آموزش و پرورش جهت استفاده از تكنولوژي آموزشي مناسب جهت آموزش برتر

 ، بهينه سازي زمان ، ‌افزايش بازدهي آموزش ، آموزش فعاليت محور و پويا اقدام به اجراي طرح آزمايشي

 تحت عنوان آزمايشگاه رايانه نموده كه كاري كم نظير و حركتي تازه و نو در جهت آشنايي و استفاده‌ي

معلم و دانش آموز از امكانات جديد آموزشي است كه تدوين اين حركت نشان دهنده‌ي اهمّيّت تكنولوژي

آموزشي در بهبود روند آموزشي است .

خوشبختانه آموزشگاه راهنمايي پسرانه شهيد رزمجو مقدم مشمول طرح تجهيز آزمايشگاه رايانه گرديده

كه جاي دارد از بذل توجه دست اندركاران و مجريان نگاه بديع به فعاليت هاي آموزشي تقدير و تشكر

گردد .

با عنايت به تازگي و نوبودن اين تفكر و عدم آشنايي اكثريت مطلق دانش آموزان با مقوله رايانه  و دانش

استفاده از آن ، با تشكيل شوراي معلمان به اين نتيجه رسيديم كه جهت تكميل فعاليت و استفاده‌ي

كامل از امكانات و شرايط موجود و آگاهي بخشي به دانش آموزان و اولياي محترم آنان اقدام به اجراي دو

برنامه نمائيم كه شامل :

الف) تنظيم برنامه‌ي هفتگي ويژه‌ي همه‌ي پايه ها و گنجاندن ساعات رسمي آموزش رايانه

ب) جذب مربي ويژه‌ي آموزش رايانه از طريق اداره‌ي آموزش و پرورش متبوع

كه با پيگيري‌هاي لازم هر دو تصميم فوق اجرايي و عملي گرديد .

به لطف و ياري پروردگار سبحان كار آزمايشگاه رايانه از تاريخ 20/7/87 آغاز شد و با نظر مربي و صاحب

نظران در بدو امر ، آموزش مباني فناوري رايانه صورت پذيرفت كه جهت آموزش آن جزوه‌ي آموزشي تهيه ،

 چاپ و در اختيار كليه‌ي فراگيران قرار گرفت . در تاريخ 30/8/87 با توجه به حجم مطالب و تازگي واژه ها و

اصطلاحات علم رايانه ، دوره‌ي مذكور پايان پذيرفت و جهت ارزشيابي نهايي دوره‌ي آموزشي ، آزمون كتبي

 به عمل آمد كه نظر به بسترسازي ذهني و فكري و تبليغات همه جانبه از سوي دبيران و كادر اداري

آموزشگاه نتيجه فراتر از انتظار بود ، در حالي كه ميانگين كلي حاكي از اين واقعيت است كه كمتر از يك

پنجم فراگيران ، رايانه و كاربردهاي متنوع آن را مي شناسند .

پس از اتمام دوره‌ي مباني ، آموزش عملي و كاربردي سيستم عامل windows xp از تاريخ 2/9/87 آغاز

گرديد كه براي اين دوره نيز جزوه‌ي آموزشي تهيه ، چاپ و توزيع شده است .

جهت آموزش مهارت سيستم عامل windows xp ، به امكانات وسيع تري از جمله شبكه بندي آزمايشگاه

و تجهيز به سرور ، ويدئو پروژكشن و ... به شدت نياز بوده كه خوشبختانه با پيگيري هاي همه جانبه

 توانستيم در تاريخ 17/9/87 تجهيزات لازم از وزارت خانه توسط همكاران محترم سازمان آموزش و پرورش

 به پيكره آزمايشگاه متصل گرديد و در روز شنبه مورخ 23/9/87 به كمك مهندسين ارجمند ، آزمايشگاه

شبكه بندي و توپولوژي مناسب انجام و آزمايشگاه جهت آموزش عملي تكميل گرديد .

لازم به ذكر است كه در ساعات آموزشي دروس مختلف ، همكاران ارجمند با حضور در آزمايشگاه رايانه

كمك شاياني در ايجاد انگيزه ، علاقه و تهييج رواني شاگردان ايفا نموده اند .

در ادامه به برخي از محاسن طرح اشاره مي شود كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره نمود :

1ـ استفاده از فناوري آموزشي مناسب جهت تحقق هدف هاي رفتاري ، آموزشي

2ـ استفاده از ابزارهاي چند رسانه اي و قدرت كنترل و ارايه‌ي انواع مواد از قبيل صدا تصوير ثابت و متحرك ،

اطلاعات نوشتاري و ذخيره و جابجايي و دستكاري اطلاعات

3ـ گسترش آگاهي عمومي از رايانه در جامعه و به خصوص مبحث كاربرد در آموزش

4ـ كنترل يادگيري و تنظيم سرعت يادگيري از طريق محيط تعاملي آموزش

5ـ وجود برنامه ها و نرم افزارهاي متنوع مطابق با اهداف تعيين شده

6ـ كاهش زمان آموزش مهارت ها و مفاهيم و تغيير نگرش فراگيران نسبت به كاربرد رايانه

7ـ معتبر و قابل اعتماد بودن استفاده از بسته هاي نرم افزاري آموزشي مناسب

8ـ سازمان دهي و تنظيم محتواي آموزشي به كمك رايانه

مشكلاتي نيز در مسير انجام فعاليت آموزش رايانه مشهود و مانع مي باشند كه اهم آنها عبارتند از :

1ـ عدم آشنايي خانواده ها و فقدان بستر لازم و فضاي مناسب كه ناشي از فقر فرهنگي است .

2ـ عدم تجهيز كامل آزمايشگاه رايانه از لحاظ فني نسبت به زمان آغازين فعاليت

3ـ پايندي مجدانه دبيران و علاقه‌مندي به رويكرد سنتي در انتخاب روش هاي تدريس و عدم پذيرش

استفاده از رايانه در روش تدريس

4ـ كمبود زمان لازم براي آموزش ريشه دار و جامع فراگيران و آگاهي دادن مناسب در استفاده از رايانه

 جهت امور فرهنگي ـ آموزشي

5ـ عدم وجود ظرفيت فكري مكفي و لازم در فراگيران نسبت به طريقه‌ي آموزش به اين شيوه

 

        با تقديم احترام ـ محمد رحيم پور

مدير مدرسه راهنمايي شهيد رزمجو مقدم ـ ب