خلقت انسان از دیدگاه قرآن
موضوع آغاز خلقت انسان در قرآن مجید در دو گروه از آیات وارد شدهاست:
گروه یکم-آیات مربوط به جریان طبیعى خلقت انسان که از ماده زمینىشروع مىشود و به صورت نطفه درمىآید و آنگاه در مجراى تبدلات جنینى بهعلقه و مضغه تبدیل مىشود و به مرحله استخوانبندى و کمال جنینى مىرسد و متولدمىگردد.نمونه جامع این گروه آیات، آیه زیر است:
و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین.ثم جعلناه نطفة فى قرار مکین ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین (126) .
(ما انسان را از[حقیقتى]که از گل بیرون کشیده شده است،آفریدیم،سپسآن را بصورت نطفهاى در قرارگاه محکم قرار دادیم،آنگاه نطفه را به علقه و علقه رابه مضغه و مضغه را به استخوانها تبدیل نموده و به استخوانها گوشت پوشانیدیمو سپس خلقت دیگرى در او ایجاد کردیم،پس پاکیزه و بخشنده برکت استخداوندى که بهترین آفرینندگان است) .
آیاتى که مضمون جریان طبیعى خلقت انسان را دربردارد،اگر چه ظاهر آنهاعموم انسانها را اعم از آدم اولى و نسل مستمر او شامل مىشود،ولى صراحتىدر این معنى ندارد،لذا استدلال قطعى با این گروه از آیات براى استقلال خلقتآدم در مقابل تحولیون نمىتوان نمود.
گروه دوم-آیاتى است که ابتداى خلقت انسان و دستور الهى را دربارهسجده فرشتگان و شیطان به آدم گوشزد مىکند.از آنجمله:
و اذ قال ربک للملائکة انى خالق بشرا من صلصال من حما مسنون.فاذاسویته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین.فسجد الملائکة کلهم اجمعون.
الا ابلیس ابى ان یکون مع الساجدین .
(در آن هنگام که پروردگار تو به فرشتگان گفت:من بشرى از گل خشکیدهو تیره و دگرگون شونده مىآفرینم.و هنگامى که او را بنظم خود درآورده و ازروح خود در او دمیدم در برابر او سجدهکنان بیافتید همه فرشتگان به سجده افتادندمگر شیطان که از ورود در سجدهکنندگان امتناع ورزید.
این مضمون از آیات نشان مىدهد که بشر بدون فاصله زمانى و تحولاتاز گل خشکیده و تیره آفریده شده است.
محمد امین میری کلاس اول شعبه 4