مهرت زندگی...
فعالیت یک:صفحه 10
*چه کسانی اولین فرزند خانواده هستند؟ (اگر شما دومین یا سومین فرزند هستید بپرسید چه کسانی دومین یا سومین فرزند خانواده هستند؟
*چه کسانی رنگ مورد علاقه شان با رنگ مورد علاقه شما یکی است؟ هیچکدام
*چه کسانی در نقاشی مهارت دارند؟پدر و برادرم
*چه کسانی اسمشان با حرف اول اسم شما شروع می شود؟همه ی خواهر و برادرانم
*چه کسانی در ماه تولد شما متولد شده اند؟هیچ کس
*چه کسانی به راحتی دوست پیدا می کنند؟
*چه کسانی می خواهند در آینده شغل مورد نظر شما را داشته باشند؟هیچ کدام
*چه کسانی از درس مورد علاقه ی شما خوششان می آید؟برادرم
شنبه |
1 |
|
چهار شنبه |
19 |
|
یکشنبه |
2 |
|
پنج شنبه |
20 |
|
دو شنبه |
3 |
|
جمعه |
21 |
|
سه شنبه |
4 |
|
شنبه |
22 |
|
چهار شنبه |
5 |
|
یک شنبه |
23 |
|
پنج شنبه |
6 |
|
دو شنبه |
24 |
|
جمعه |
7 |
|
سه شنبه |
25 |
|
شنبه |
8 |
|
چهار شنبه |
26 |
|
یک شنبه |
9 |
|
پنج شنبه |
27 |
|
دو شنبه |
10 |
|
جمعه |
28 |
|
سه شنبه |
11 |
|
شنبه |
29 |
|
چهارشنبه |
12 |
|
یک شنبه |
30 |
|
پنج شنبه |
13 |
|
دو شنبه |
31 |
|
جمعه |
14 |
| |||
شنبه |
15 |
| |||
یک شنبه |
16 |
| |||
دو شنبه |
17 |
| |||
سه شنبه |
18 |
|
صفحه 12
تکلیف هفته:
با یکی از اعضای خانواده خود یک مصاحبه انجام دهید. از آنها سوال کنید که به نظر آنها برای یک زندگی خوب چه مهارتهایی لازم است؟
مهارت هایی که به وسیله ی آن بتوانیمک مشکلات،سختی ها، غم و اندوه و ناراحتی ها را به خوبی از سر راه خوئد برداریم در مواقع هیجان ها شادی ها بتوانیم خود را کنترل کنیم و از علم و تجربه ی آنها استفاده ی لازم را ببریم.
من از این درس یاد گرفتم که:
باید در زندگی مهارت داشته باشیم یعنی داشتن توانایی انجام یک کار به بهترین شکل یعنی مشکلات را بتوانیم به خوبی حل کنیم در برابر مشکلات خون سردی خود را حفظ کنیم و بهترین راه حل برای خودمان و اطرافیانمان را انتخاب کنیم. اگر مهارت کمی داشته باشیم عصبانی یا غمگین می شویم و مورتب از دیگران می پرسیم چکار باید بکنیم باید طوری مهارت داشته باشیم که احساساتی چون ترس غم و اندوه را بشناسیم و کنترل کنیم.
فعالیت یک درس دوم:قوانین کلاس ما
*روی دوستان خود آب دهن نریختن
*در کلاس دشنام دادن ممنوعچ
*شوخی بیجا ممنوع
*دعوا نکردن
*درکلاس موقعی که معلم صحبت می کند داخل حرف آن نپرید
*آشغال نریختن در کلاس
*داد نزدن در گوش دوستان
*راه نرفتن در موقعی که معلم دارد درس می دهد
*موقعی معلم صحبت می کند به صحبت های او گوش دهیم
فعالیت دو
بع از تعطیلات نوروز دانش آموزان به کلاس درس آمده بودند و هرکدام از کارهایی که در تعطیلات کرده بوند تعریف می کرند سه نفر از آنها می خواستند طوری وانمود کنند که به آنها بیشتر خوش گذشته رضا می گفت من در کنار دریا رفتم و با قایق موتوری در دریا از این طرف به آن طرف می رفتم و ماهی های بزرگی گرفتم حسین می گفت: من به مسافرت رفته ام و در رودخانه ای بزرگ شنا کردم و وانستم بدون هیچ کمکی ماهی های زیادی را بادست های خود صید کنم. علی می گفت: اینها که چیزی نیست من در شمال سوار بریک کوسه ماهی بودم ومرا از این سو به آن سو می برد و آنها را با این حرف ها به تمسخر می انداخت.
تکالیف هفته: صفحه 19
به قوانین خانه خود خوب فکر کنید،حتی به قوانینی که به زبان آورد.
نمی شود هم فکر کنید. سعی کنید تعدادی از آنها رتا بنویسید. آیا آیا این قوانین محیط خانه شما را بهتر می کند یا بدتر؟
من از این درس یاد گرفتم که:
به قوانین کلاسمان احترام بگذارم و آنها را به خوبی انجام دهم من یاد گرفتم که به دوستانم احترام بگذارم و با خوش رفتاری با آنها رفتارکنم و به آنها احترام بگذارم .به معلم احترام بگذارم و حرف هایش را گوش کنم. در
درس سوم:فعالیت یک
فهرست بالا را به دقت بخوانید و دور خصوصیات خود دایره بکشید.
اگر مایل باشید می توانید خصوصیات جدیدی هم اضافه کنید.
خجالتی
|
پرخاشگر
|
خونگرم
|
باملاحظه
|
تنبل
|
بی مسئو.لیت |
||
پررو
|
راستگو
|
لوس
|
بی حوصله
|
با حوصله
|
زرنگ
|
||
|
|||||||
ترسو |
زود رنج |
دست و دل باز |
چاپلوس |
بی اراده |
خونسرد |
||
مهربان |
با اراده |
مسئولیت پذیر |
امین |
خوشر رو |
شوخ |
||
|
|||||||
|
|||||||
درستکار |
غرغرو |
غصه خور |
دروغگو |
حسود |
کنجکاو |
||
مغرور |
لجباز |
عصبانی |
پر حرف |
شجاع |
خوش اخلاق |
||
|
|
||||||
تند خو
|
خود خواه
|
گوشه گیر
|
با ذوق
|
اهل کمک |
|
||
|
|||||||
|
*فعالیت دو:
از کدام خصوصیات خود راضی هستید و به آن افتخار می کنید؟
مهین: من خوش اخلاق هستم.
علی: من مسئولیت پذیر هستم.
سهراب: من کنجکاو هستم.
فریده: من مهربان هستم.
سمانه: من به همه کمک می کنم.
من: 1. من راستگو هستم. 2.من درس خوان هستم. 3.من خوش اخلاق هستم.
*فعالیت سه
از کدام خصوصیات خود راضی نیستید و دلتان می خواهد آن را تغییر دهید؟
بهروز: در تصمیم گیری با اراده نیستم.
فریبا: زود عصبانی می شوم.
مریم: کمی زود رنج هستم.
رضا: کمی مغرور هستم.
جواد: تنبل هستم.
من: 1.کمی لجباز هستم. 2. بی حوصله هستم. 3. اهل شوخی نیستم.
من از این درس یادگرفتم که: خودم را مثل اجزای دوچرخه بشناسم. مثلاً من مسئولیت پذیر هستم من باید به مسئولیتی که به من داده شده است عمل کنم نه این که خودم به خواب یا کارهای دیگر بزنم تا مسئولیت خود را انجام ندهم.
من یاد گرفتم که به مسئولیت های خود عمل کنم و خودم را از دست مسئولیت ها غایب نکنم.
*تکلیف های هفته:
یکی از ضعف های خودتان (در زمینه تحصیلی یا ورزشی یا ...) را در نظر بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید تا آن ضعف را کم نمایید.
من از این درس یاد گرفتم که:
*فعالیت یک درس 5
جدول زیر را پر کنید. سه سئوال نیز خودتان اضافه کنید و به آن پاسخ دهید.
چیزهایی که دوست دارم؟ |
چیزهایی که دوست ندارم؟ |
چه بازیها یا سرگرمی هایی را دوست دارید؟ |
چه بازی ها یا سرگرمی هایی را دوست ندارید؟ |
چه غذاهایی را دوست دارید؟ |
چه غذاهایی را دوست ندارید؟ |
کدامیک از رفتارهای مادر یا پدرتان را دوست دارید؟ |
کدامیک از رفتارهای مادر یا پدرتان را دوست ندارید؟ |
کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست دارید؟ |
کدامیک از رفتارهای معلمتان را دوست ندارید؟ |
کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست دارید؟ |
کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست ندارید؟ |
مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست دارید؟ |
مهمانی رفتن به خانه چه کسی را دوست ندارید؟ |
1- 2- 3- |
1- 2- 3- |
*فعالیت دو
ابتدا خوب فکر کنید سپس نظرات خود را درباره موضوعات زیر بیان کنید:
- به نظر شما بهترین فصل سال کدام است؟ چرا؟
- به نظر شما بهترین خیابان شهر شما کدام است؟چرا؟
- به نظر شما بهترین شغل کدام است؟
- نظر شما درباره ی برنامه کلاسی تان چیست؟
- نظر شما درباره ی برنامه های کودک و نوجوان شبکه یک سیما چیست؟
- به نظر شما یک معلم خوب با دانش آموز چگونه رفتار می کند؟
- به نظر شما یک دوست خوب چه ویژگی دارد؟
*تکلیف هفته:
درباره موضوع زیر خوب فکر کنید و اگر لازم است با دیگران هم مشورت کنید.
به نظر شما چه چیزهایی باعث می شود که ما نظرات متفاوت داشته باشیم؟
من از این درس یاد گرفتم که:
*فعالیت یک درس 6
1. چه کسانی غذای شما را تهیه می کنند؟
2. چه کسانی هزینه غذا و لباس شما را می پردازند؟
3. چه کسانی به فکر آسایش و راحتی شما هستند؟
4. چه کسانی یه شما محبت می کنند؟
5. چه کسانی به شما چیزهای جدیدی می آموزند یا به سئوالات شما جواب می دهند؟
6. چه کسانی شما را تحسین یا از شما تعریف می کنند؟
7. با چه کسانی بازی می کنید و در کنار آنها به شما خوش می گذرد؟
8. اگر ناراحت باشید یا مشکلی داشته باشید با چه کسانی صحبت می کنید؟
*فعالیت دو:
درون دایره اسم خود را بنویسید و بعد در دایره اول نام کسانی را بنویسید که ارتباط با آن ها بذرای شما بسیار اهمیت دارد یعنی در درجه اول هستند و در دایره دوم نام کسانی را بنویسید که ارتباط باآنها در درجه دوم قرار دارند و در دایره سوم نام کسانی را بنویسید که اهمیت ارتباط با آنها در درجه سوم قرار دارند.
نام من کیوان رضایی |