فعالیت مهارت های زندگی
فعالیت یک شناخت هم دیگر
برای اینکه با دوستان خود بیشتر اشنا شوید سوالی از دوستان خود بپرسید و از کسانی که جواب شما یکی باشد بخوا هید نام خود را بگویند .بطور مثال می توانید از سوالات زیر
استفاده کنید.
*چه کسانی دومین فرزند خانواده هستند.1 میلاد میرشاه 2کیوان رضایی
*چه کسانی رنگ موردعلاقه شان با رنگ مورد علاقه شما یکی است*پدر
*چه کسانی در نقاشی مهارت دارند*مادرم
*چه کسانی اسمشان با حرف اول اسم شما شروع می شود*برادر
*چه کسانی در ماه تولد شما متولد شده اند*هیچکس
*چه کسانی به راحتی دوست پیدا میکنند*خودم
*چه کسانی می خواهند در اینده شغل مورد نظر شما رادشته باشند*همه
*چه کسانی از درس مورد نظر شما خوششان مییاید*برادرم
* و سوالات دیگر ..........................................................................................................................................
تکلیف هفت
*با یکی ازاعضای خانواده خود یک مصاحبه انجام دهید .از انها سوال کنید که به نظر انها برای یک زندگی خوب
خوب چه مهارت هایی لازم است.
1 دانش 2 ایمان 3 پشت کار 4 درست با دیگران رفتار کردن 5 داشتن اخلاق خوب
6 تجربه 7 دانش از خود
*من از این درس یادگرفتم که
زود عصبانی نشوم خونسرد باشم
درس دوم
فعالیت یک
قوانین کلاسی
خوب فکر کنید و یک قانون مناسب برای کلاس خود ارائه دهید اجرای این قانون باید امکان پذیر باشد و اجرای
ان باعث شود که کلاس بهتری داشته باشید
قوانین کلاس ما
1سرکلاس به موقع حاضر شویم
2در کلاس سروصدانکنیم
3به حرف های معلم گوش کنیم
4درس بلد باشیم
5دعوا نکنیم
6اشغال نریزیم
فعالیت دو
با راهنمایی معلم به گروه های سه نفری تقسیم شوید .با همفکری یکدیگر یک داستان درباره یکی ازموضوعات زیر
بنویسید پس از اینکه داستان را نوشتید ان را به صورت نمایش برای همه دانش اموزان اجرا کنید
1.سه دوست می خواهند برای یک دیگر تعریف کنند که تعطیلات نوروز را چطور گذراندند. ولی این سه نفر با
هم در رقابت هستند هریک از این سه نفر می خواهد به دیگران بگوید که به او بیش از بقیه خوش گذشته است
علاوه بر یکی از انها .دوست دارد دیگران را مسخره کند.
2سه دوست می خواهند برای یکدیگر تعریف کنند که تعطیلات نوروز را چطور گذراندند .انها مشتاق هستند
تجربیات همدیگر را بدانند بنابراین به هم احترام می گذراندند و به یکدیگر فرصت می دهند تا تجربیا تشان را بیان
کنند سه دوست یک دیگر را می بینند اسم های ان ها علی* حسین * حسن* است* علی*
سر صحبت را اینطوری باز کرد و گفت بچه ها به من که خیلی خوش گذشت شما چه-
-طور *حسن *گفت به من خیلی خوش گذشت*حسین* به من هم همینطور *علی*
من در تعطیلات نوروز به مسافرت رفتم خیلی خوش گذشت *حسن * این که
چیزی نیست من در سفر کلی خوراکی خوردم در بین راه واز مناطق دیدنی ان
لذت می بردیم بعد به یک جاده خاکی رسیدیم پدرم گذاشت که رانندگی کنم بعد رسدیم
به مقصد سه تا چهار روز اول عادی گذشت چند روز بعد رفتیم به شکار ما یک اهو
شکار کردیم ...
حسین این که چیزی نیست. پدرم برای من دوچرخه خریده بود و من به کوه رفتم واز کوه پ
کوه پریدم هفت یا هشت متر پرتاب شدم پدرم اسم من رو تو مسابقات دوچرخه سواری
نوشت رتبه دوم را اوردم
علی. دروغنگوحسن من در روزهای اول هفته موتور سواری می کردم پدرم اسم من
رو در مسابقات موتور سواری نوشت یک مدال اوردم و گران ترین موتور کشور را
خریدم
تکلیف هفته
به قوانین خانه خود فکر کنید حتی به قوانینی که به زبان اورده نمیشود هم فکر کنید سعی کنید تعدادی از انها را
بنویسید .ایا این قوانین محیط خانه شما را بهتر میکند یا بدتر *
1اشغال نریزیم 2موقع غذا خوردن صحبت نکیم 3بلند حرف نزنیم 4توب بازی توی خ
خانه نکنیم...
من از این درس یاد گرفتم که *
مهارتها استفاده کرد قوانین باعث میشوند که ما راحتر زندگی کنیم وبرا ی اسایش
ما هستند
فعالیت 1
فهرست زیر را به دقت بخوانیدودور خصوصیات خود دایره بکشید .اگر مایل باشید میتوانید خصوصیات جدیدی هم
اضافه کنید
خجالتی پر خاشگر خون گرم با ملاحضه * تنبل بی مسولیت
پررو راستگو * لوس بی حوصله با حوصله * زرنگ *
ترسو زود رنج دست دل باز* چاپلوس بی اراده خون سرد
مهربان* بااراده * مسئولیت پذیر امین * خوش رو شوخ *
درست کار* غرغرو غصه خور دروغ گو * حسود کنجکاو
مغرور لجباز عصبانی پر حرف شجاع * خوش اخلاق
تند خو خودخواه گوشگیر باذوغ اهل کمک* .....
فعالیت 2
از کدام خصوصیات خود راضی هستیدو به ان افتخار میکنید
مهین *من خوش اخلاق هستم
علی *من مسئولیت پذیر هستم
فریده*من مهربان هستم
سهراب *من کنکاو هستم
سمانه*من به همه کمک میکنم
من*من درس خوان هستم *من باهوش هستم
فعالیت 3
از کدام خصوصیات خود راضی نیستیدو دلتان می خواهدانرا تعقیر دهید
فریبا* زود اعصبانی میشوم
بهروز *در تصمیم گیری با اراده نیستم
رضا*کمی مغرور هستم
مریم*کمی زود رنج هستم
جواد*تنبل هستم
من*در امتحانات استرس دارم
من از این درس یاد گرفتم
من از این درس یاد گرفتم که انسان ها خصوصیاتی متفاوتی دارند .ماباید بکوشیم
که خصوصیاتی بدی که داریم برطرف کنیم .وخصوصیات خوبی که داریم گسترش
دهیم
فعالیت1
ابتدا فکر کنید وتوانایی های خود را در هر یکاز زمینهای زیر بنویسید سپس به هر یک از تواناهی های خود
از 5تا10 نمره دهید اگر توانای شما متوسط است 5واگر خوب است 10دهید
در زمینه تحصیلی
1ریاضی 5 6 7 8 9 10
2 علوم *
3عربی 5 6 7 8 9 10
د رزمینه ورزشی
1 فوتبال *
2والیبال فوتبال *
3شطرنج *
در زمینه هنری
5 6 7 8 9 10
1
2
3
در زمینه انجام کارهای منزل
5 6 7 8 9 10
1
2
3
در زمینه دیگر
5 6 7 8 9 10
1
2
3
از اینکه دارای چنین تونایی های هستید چه احساسی درباره خود دارید
ایا فکر می کردید که دارای چنین تواناهایی باشد
فعالیت 2
ابتدا خوب فکر کنید وضعف های خود را در هریک از زمینه های زیر بنویسید سپس تعیین کنید که
در این زمینه //ضعیف// هستید یا بسیارضعیف و بعد فکر کنید که ایا به نظر شما این ضعف قابل جبران است یا
نه
در زمینه تحصیلی ضعیف بسیار ضعیف قابل جبران غیر قابل جبران
1 *
2
در زمینه ی ورزشی
1
2
در زمینه ی هنری
2
کارهای منزل
1
2
زمینهای دیگر
1
2
از دیدن ضعفهای خود چه احساسی دارید*احساس بدی
ایا فکرمی کنید فقط شما دارای ضعف هستید*خیر
ایا فکر می کنید داشتن ضعت خیلی بد است یا طبیعی است /طبیعی
ایا دلتان می خواهد ضعف های خود را جبران کنید*بله
فکر می کنید چطور می توانید ضعف های خود را جبران کنید*با تلاش
تکلیف هفته
یکی از ضعف های خودتان در زمینه تحصیلی یا ورزشی یا ...را در نظر بگیرید و برنامه ریزی کنید تا ان را کم
کنید ***عربی تلاش میکنم
من از این درس یاد گرفتم
می توانم ضعف های خود را برطرف کنم
فعالیت 1
جدول زیر را پر کنید سه سوال نیز خودتان اضافه کنید و به ان پاسخ دهید
چیزهای که دوست دارم
چه بازیها یا سر گرمی های را دوست دارید *کامپیوتری
چه غذاهای را دوست دارید *ماکرانی
کدامیک از رفتارهای پدر مادر خود را دوست دارید*این که میگویند درس بخونم
کدامیک از رفتار های معلمتان را دوست دارید*بخشش
کدامیک از رفتارهای دوستانتان را دوست دارید*راستگوی
مهمانی رفتن به خانه چه کسانی را دوست دارید*میلادمیرشاه
وقتی در جمع دوستان هستیدچه کارهای را دوست دارید انجام دهید*بازی
چیزهای که دوست ندارم
چه بازیها و سرگریهای دوست ندارید *****
چه غذاهای دوست ندارید *کلپاچه
کدامیک از رفتار های پدر مادر خود را دوست ندارید*
کدامیک از رفتار های معلمتان را دوست ندارید *
کدامیک از زفتارهای دوستانتان را دوست ندارید *فوش دادن
مهمانی رفتن به خانه ی چه کسانی را دوست ندارید ****
وقتی درجمع دوستانتان هستیدچه کارهای را دوست ندارید انجام دهید
1
2
3
فعالیت 2
ابتدا خوب فکر کنید سپس نظرات خود را درباره موضوعات بیان کنید
به نظر شما بهترین فصل سال کدام است چرا* تابستان چون تعطیل است
به نظر بهترین خیابان شهر شما کدام است چرا-****
به نظر شما بهترین شغل کدام است میکانیکی
نظر شما در باره ی برنامه کلاسی تان چیست سه شنبه درس زیاد دارم
نظر شما درباره ی برنامه های کودک ونوجوان شبکه ی یک سیماچیستزیبا است
به نظر شمایک معلم خوب با دانش اموز چگونه رفتار می کند اگر دانش اموز خوبی باشد او را ببخشدو اگر تنبل باشد خشن
به نظر شما یک دوست خوب چه ویزگی دارد با *وفا باشد دروغ نگوید
تکلیف هفته
در باره موضوع زیر خوب فکر کنید واگر لازم است با دیگران هم مشورت کنید به نظر شماچه چیزهای باعث
می شود که مانظرات متفاوت داشته باشیم
اینکه خداوند انسانها را با سلیقه های مختلف به افریده است
من از این درس یاد گرفتم که رفتار خوبی با بقیه داشته باشم بیهوده خشمگین نشوم
فعالیت 1
1چه کسانی غذای شما را تهیه می کنندمادرم
2جه کسانی هزینه غذا ولباس شما را می پردازند پدرم
3چه کسانی به فکر اسایش شما وراحتی شما هستند پدر و مادرم
4چه کسانی به شما محبت میکنند اشنایان
5چه کسانی به شما چیزهای جدیدی می اموزند یا به سوالا ت شما پاسخ میدهندمعلم
6چه کسانی شما را تحسین یا از شما تعریف می کنندمعلم
7با چه کسانی بازی می کنیدو در کنار انها به شما خوش می گذرد دوستان
8اگر ناراحت باشید یا مشکلی داشته باشید با چه کسانی صحبت می کنید پدر و مادرم
فعالیت2
درون دایره اسم خود را بنویسید و بعد در دایره اول نام کسانی را بنویسید که ارتباط با انها برای شما بسیار
اهمیت دارد یعنی در درجه اول هستند و در دایره دوم نام کسانی را بنویسید که اهمیت ارتباط با انها در درجه دوم قرار دارند و در دایره سوم نام کسانی را بنویسید که اهمیت ارتباط با انها در درجه سوم قرار دارند
.....................................................
.....من...... ....پدرم و مادرم........برادرم......فامیل ............
من از این درس یاد گرفتم که
اینکه پدر و مادر از همه بیش تر نگران ما هستند
فعالیت 1
به گروهای چهارنفری تقسیم شوید و به سوالات زیر پاسخ مناسب دهید نماینده هر گروه جواب ها را در کلاس
بخواند
ارتباط یعنی چه
وقتی دو نفر با هم دوست هستند یا با هم حرف بزنند یعنی ان ها ارتباط دارند
ماباچه شیوه ای ارتباط برقرار می کنیم
وقتی دوست باشند
فعالیت2
در موقیت های زیر گیرنده و پیام را مشخص کند
1سمیه به مادرش میگوید من صبحانه شیر خوردم
فرستندهسمیه
گیرندهمادرش
پیام صحبانه خوردن
2علی با عجله وارد اتاق برادرش میشود و برادرش به اوعلامت هیس میدهد
فرستندهبرادر علی
گیرندهعلی
پیامهیس
3پدر مریم به مسافرت رفته و مریم برای او بسیار دلتنگ است وقتی پدر مریم از سفر بر می گردد او به طرفش
می دود و او را می بوسد
فرستندهمریم
گیرندهپدر مریم
پیام دلتنگی
فعالیت سه
موقعیت های زیر را به دقت بخوانید وبه سوالات ان پاسخ دهید
1 سهراب به برادش سامان می گوید که امروز دوستش فرهادبه خانه انها می اید سامان درجواب می گوید // چرا
فرهاد اینقدر به خانه ما می اید//
پیام سامان به سهراب چه بود چرا فرهاد اینقدر به خانه ما می اید
منظور سامان از این پیام چه بود این بود که فرهاد کمتر به خانه انها بیاید
ایا پیام سامان منظور او را به طور روشن بیان می کردبله
2 معلم از شیوامی پرسد // چرا درس علوم را نخواندی ایا نمی دانستی امتحان علوم داریم // شیوا سکوت می کند
پیام شیوا به معلم چیست شیوا می دانست اما نخوانده بود
منظور شیوا از این پیام چیست تنبلی
ایا او منظور خود را واضح بیان می کند بله
3 فرشته از مهمانش زهرا میپرسد // چایی میل داری // زهرا می گوید // ممنون //
پیام زهرا چه بودنخوردن
منظور زهرا از این پیام چه بود تشکر
ایا زهرا منظور خود را واضح بیان کرد بله
فعالیت 4
دوباره به فعالیت سه برگردید و بگویید که گیرنده با بیان چه سوالاتی می تواندبه منظور فرستنده پی ببریید
1 سهراب با چه سوالاتی می تواند متوجه منظور سامان شود
2
ایا می خواهی او دیگر به اینجا نیای
معلم با چه سوالاتی می تواند متوجه منظور شیوا شود
3ایا تو مشکل داشتی که نخواندی
فرشته با چه سوالاتی می تواند می تواند متوجه منظور زهرا شود
با پرسیدن سوالاتی مانند می خوری یا نه
تکلیف هفته
در طول هفته به پیام های اطرافیان توجه کنید و سعی کنید با پرسیدن سوالاتی به منظور انها بیشتر پی ببریم.
چند نمونه از انها را بنویسید و در کلاس مطرح کنید.
فوتبا ل بازی میکنی
من از این درس یاد گرفتم که ....
با سوالاتی میتوانم مفهوم انها را بفهمم
تمام